Definisjon:
Mobbing av barn i barnehagen er handlinger fra voksne eller/og andre barn som krenker barnets opplevelse av å høre til og være en betydningsfull person for felleskapet. (Ingrid Lund m flere 2015)
Mobbingen kan arte seg som fysisk/psykisk plaging, trakassering, trusler, erting, håning, negativ omtale/tiltale, utestenging og/eller ignorering. Handlinger der barnet ikke lengre føler seg som en betydningsfull deltaker i barnehagens felleskap, og manglene muligheter til å påvirke det som skjer i hverdagen.
Det er ikke mobbing ved vilkårlig erting, enkeltepisoder med konflikter eller slåssing, enkelttilfeller av utestenging. Dette er slikt som kan forekomme i barns lek, og som oftest ordnes dette opp i der og da. Dette er en naturlig del av barnas danningsutvikling.
Mål for barnehagens arbeid for forebygging av mobbing:
- De voksne skal legge merke til, bekrefte, synliggjøre og forsterke positivt samspill mellom barn.
- Barnehagen skal ha et godt samarbeid med foreldre i forhold til mobbing. Både i forhold til forebyggende tiltak og når situasjoner oppstår.
- Barnehagen skal arbeide for å heve personalets kunnskap om forebygging og håndtering av mobbing i barnehagen.
Tiltak når mobbing oppstår:
Tiltak barnegruppe:
- Oppfølgingssamtaler med de involverte barna. Vurder om dette kan gjøres samlet, eller hver for seg.
- Vurder om hele barnegruppen må involveres i samling.
- Øvrige ansatte informeres, og alle observerer samspillet mellom de barna det gjelder. Pedagogisk leder ansvarlig.
- Utarbeide en felles strategi i personalet for å stoppe mobbingen umiddelbart.
- Tiltak skal evalueres på personalmøter, der det vurderes om ytterligere tiltak er nødvendige.
Tiltak foreldre:
- Pedagogisk leder tar kontakt med barna til de involverte barna når mobbing er blitt påvist og opplevd som krenkende.
- Foreldre til partene skal informeres samme dag, pr telefon. Hvis saken er alvorlig skal foreldre kontaktes umiddelbart. Hvis man anser dette som en situasjon som ikke haster veldig, kan man snakke med dem samme ettermiddag ved henting.
- Foreldresamtaler med begge parter, men hver for seg. Bli enige om tiltak som skal settes i verk for å stoppe mobbingen, i barnehagen og hjemme.
- Tiltak skal evalueres i ny foreldresamtale etter en periode på ca 14 dager. Vurdere om ytterligere tiltak er nødvendige.
Tiltaksplan når mobbing skjer:
|
TILTAK |
ANSVAR |
Gjennomført- dato og signatur |
Den som observerer mobbing som et barn har opplevd krenkende, informerer pedagogisk leder umiddelbart. Tas opp på nærmeste ped.leder møte. Beskriv så konkret som mulig hva som har skjedd. - Hva skjedde? - Hvordan forholdt de voksne seg? - Tiltak videre?
|
Alle |
|
|
Snakke med barna om det som har skjedd. Barna komme med forslag om hva som kan gjøres videre. Barnas og personalets forslag sammenfattes.
|
Den i personalgruppa som står barnet nærmest. |
|
|
Foreldrene til partene inkluderes og tas med på råd i foreldresamtale.
|
Pedagogisk leder |
|
|
Evaluering/evt nye tiltak etter 1-2 uker med barn og foreldre.
|
Den i personalgruppa som står barnet nærmest og pedleder. |
|
|
Evaluering på ped.leder møte etter 1-2 uker. Vurdering av evt. nye tiltak.
|
Ped. leder |
|
|
Evaluering en gang pr mnd., personalmøte, fram til saken er løst.
|
Ped. leder sammen med øvrig personale |
|
SJEKKLISTE VOKSNES FORHOLD TIL BARNA |
||||
|
|
|
|
|
SPØRSMÅL |
JA, alltid
|
JA, oftest |
NEI, sjelden |
NEI, aldri |
Er personalet i vår barnehage anerkjennende og støttende til barns initiativ? |
|
|
|
|
Legger personalet merke til hva barna trives med og retter seg etter barnas initiativ? |
|
|
|
|
Er personalet opptatt av, og aktive til, å bygge relasjoner og vennskap mellom barna? |
|
|
|
|
Blir alle barn lagt like mye merke til, uavhengig av personlighet? |
|
|
|
|
Får noen barn stadig positiv oppmerksomhet fra voksne, mer enn andre barn? |
|
|
|
|
Får noen barn stadig negativ oppmerksomhet fra voksne, mer enn andre barn? |
|
|
|
|
Har vi voksne større tålmodighet med noen barn i gruppa enn andre? |
|
|
|
|
Er det noen barn i gruppa voksne tar mer kontakt med for å finne på aktiviteter enn andre? |
|
|
|
|
Er det noen barn i gruppa voksne sjelden tar kontakt med for å finne på aktiviteter? |
|
|
|
|
Klarer vi å involvere alle barn i fellesskapet – for eksempel rundt måltidet? |
|
|
|
|
SJEKKLISTE BARNEHAGENS SOSIALE KLIMA |
||||
|
|
|
|
|
SPØRSMÅL |
JA, alltid
|
JA, oftest |
NEI, sjelden |
NEI, aldri |
Er miljøet i vår barnehage preget av gjensidig omsorg, anerkjennelse, varme og respekt?
|
|
|
|
|
Er samspillet barna imellom preget av likeverdighet og veksling av hvem som bestemmer og hvem som til enhver tid får lov til å være med?
|
|
|
|
|
Er det en trygg og avslappet tone preget av humor, spontanitet, oppmuntring og glede?
|
|
|
|
|