Kommunikasjon, språk og tekst
Utforske og utvikle språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer.
5-6 år
- Barnet har et variert språk ,snakker i nåtid, fortid og fremtid, og kan drive samtalen frem.
- Kan fortelle historier med sammenheng.
- Leker med ord og språklyder.
- Lydene er stort sett kommet på plass.
- Liker humor, tull og tøys.
- Følger med i høytlesning, gjerne fortsettelsesbok over tid.
- Eksperimenterer med lekeskrift, og kjenner igjen bilde av eget navn.
- Spiller spill uten voksen.
4-5 år
- Barnet opplever fortellerglede.
- Kan fortelle historier med en viss sammenheng.
- Kan gjenfortelle.
- Følger med i høytlesning, fortsettelsesbok over tid.
- Spiller spill med litt hjelp av voksen.
- Kjenner egen forbokstav.
- Øve på å vente på tur for å si noe, og fortsatt huske hva man skal si.
- Begynner å leke med ord og språklyder.
3-4 år
- Dialogen blir mer framtredende.
- Barnet forstår samlebegreper som dyr, klær, insekter.
- Følger med i høytlesning av billedbøker med en del tekst.
- Spiller spill med hjelp av voksen.
- Øver på å vente på tur.
- Gi uttrykk for egne behov.
- Har en del preposisjoner.
2-3 år
- Barnet bruker språk aktivt, med andre barn og voksne.
- Bli bedre kjent med, og gjenkjenne eventyr, fortellinger, rim og regler. Ø
- Øver på å vente på tur.
- Øve på å holde oppmerksomhet over litt tid.
- Gi uttrykk for egne behov.
- Følge enkle instruksjoner.
- Kan en del preposisjoner.
- Viser interesse for billedbøker med litt tekst.
1-2 år
- Kommunikasjon uten ord, barnet kan ord i her-og-nå situasjoner.
- Bruker enkeltord og peker for å kommunisere.
- Følger med når vi ser i billedbøker, peker og viser interesse.
- Gi uttrykk for egne behov.
- Blir kjent med lyder og rytme i språket.
- Får erfaring med eventyr, sanger med enkle rim og regler
Kropp, bevegelse, mat og helse
Gode vaner: bevegelse, matglede, matkultur, mentalt og sosialt velvære, fysisk og psykisk helse med bevegelser.
5-6 år
- Mestrer personlig hygiene, tørker seg selv på toalettet og husker å vaske hendene selv.
- Mestrer påkledning, og har en forståelse av klær og vær.
- Har et repertoar av allsidige bevegelser, både grov og finmotorisk.
- Deltar i uteliv i all slags vær og til alle årstider.
- Vurderer risiko i lek, og gjennomfører ikke lek som innebærer for stor risiko.
- Har litt kunnskap om førstehjelp.
4-5 år
- Øver på personlig hygiene, husker å vaske hendene selv før mat og etter toalettbesøk.
- Mestrer påkledning, og har en viss forståelse av klær og vær.
- Har et repertoar av allsidige bevegelser, både grov og finmotorisk.
- Deltar i uteliv i all slags vær og til alle årstider.
- Eksperimenterer med risikolek, og trenger hjelp av voksen til å forstå konsekvenser av dette.
- Mestrer pinsettgrep, og koser seg med finmotoriske aktiviteter.
3-4 år
- Øver på personlig hygiene, men trenger hjelp til å huske og vaske hendene etter toalettbesøk og før måltid.
- Mange slutter med bleie.
- Øver på påkledning.
- Øver på å forstå sammenhengen mellom klær og vær.
- Øver på, og viser interesse for, allsidige bevegelser, både grov- og finmotorisk.
- Deltar i uteliv i all slags vær og til alle årstider.
- Øver på selvstendighet og problemløsning.
2-3 år
- Vaske hendene før mat og ellers når det er nødvendig med hjelp av en voksen.
- Sitte ved bordet og kose seg med mat og venners selskap.
- Begynne å kle på seg selv.
- Behersker en del grovmotoriske aktiviteter, som løpesykkel, balansere, klatre opp på huska selv.
- Øver på, og viser interesse for bevegelsesleker og sanger.
- Deltar i uteliv i all slags vær og til alle årstider.
- Deltar i aktiviteter som stimulerer finmotorikk.
1-2 år
- Smake på ulike konsistenser og smaker, spise og drikke selv.
- Opplever balanse mellom aktivitet, måltid og hvile.
- Blir kjent med egen kropp, vise til kroppsdeler.
- Sanger og bevegelsesleker.
Kunst, kultur og kreativitet
Møte ulike kulturelle uttrykksformer som billedkunst og kunsthåndverk, musikk, dans, drama, språk, litteratur, filmarkitektur og design.
5-6 år
- Har et godt repertoar av barnesanger, og kan ytre ønsker og behov i forhold til sang og musikk.
- Kan navngi nyanser av farger, har et repertoar av teknikker i forming/kunstnerisk uttrykk, og kan uttrykke ønsker og behov i forhold til dette.
- Har kjennskap til en eller flere kunstnere, historiske eller nålevende.
- Er aktiv i dramalek, og kan uttrykke ønsker og behov i forhold til materiell som barnet trenger i leken.
4-5 år
- Har et visst repertoar av barnesanger, og deltar aktivt i sang – og musikksamlinger.
- Kan navngi et godt utvalg av farger, har et begynnende repertoar av teknikker i forming/kunstnerisk uttrykk.
- Har kjennskap til en kunstner, historisk eller nålevende.
- Er aktiv i dramalek, og kan uttrykke ønsker og behov i forhold til materiell som barnet trenger i leken.
3-4 år
- Kan noen barnesanger, og deltar aktivt i sang – og musikksamlinger. Viser interesse for å lære nye sanger.
- Kan navngi enkelte farger, og viser interesse for kunstuttrykk.
- Begynnende late-som-lek.
2-3 år
- Får erfaringer med ulike rytmer og bevegelser, og deltar aktivt i sang – og musikksamlinger. Viser interesse for nye sanger.
- Har et bevisst forhold til farger, og kan navngi noen farger. Viser interesse for kunstuttrykk.
- Begynnende late-som-lek.
- Bli introdusert for ulike typer formingsmateriell.
1-2 år
- Bli kjent med tradisjonelle barnesanger.
- Viser interesse for sang, dans og musikk.
- Får erfaring med enkle rytmeinstrumenter.
- Oppleve sanseinntrykk.
Natur, miljø og teknologi
Nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med teknologi og redskaper
Naturen – arena for lek og læring
5-6 år
- Barna har grunnleggende erfaringer med å vise respekt for naturen – de vet at vi rydder opp etter oss på tur, vi kildesorterer, vi setter insekter vi ser på tilbake der de kommer fra. Vet noe om allemannsretten.
- Har forståelse av naturens mangfold, og har litt kunnskap om natur og dyreliv.
- Er nysgjerrige på eksperimenter med naturfenomener og fysiske lover.
- Har en gryende forståelse av bærekraftig utvikling.
- Har kjennskap til menneskets livssyklus.
- Kan lage konstruksjoner av ulike materialer.
4-5 år
- Barna får grunnleggende erfaringer med å vise respekt for naturen –vi øver på å rydde opp etter oss på tur, kildesorterer, vi setter insekter vi ser på tilbake der de kommer fra.
- Har gryende forståelse av naturens mangfold, og har litt kunnskap om natur og dyreliv.
- Er nysgjerrige på eksperimenter med naturfenomener og fysiske lover.
- Får kjennskap til menneskets livssyklus.
- Øver på å lage konstruksjoner av ulike materialer
3-4 år
- Barna blir introdusert for grunnleggende erfaringer med å vise respekt for naturen – vi øver på å rydde opp etter oss på tur, kildesorterer, vi setter insekter vi ser på tilbake der de kommer fra.
- Blir introdusert for kunnskap om naturens mangfold, natur og dyreliv.
- Er nysgjerrige på eksperimenter med naturfenomener og fysiske lover.
- Får kjennskap til menneskets livssyklus.
- Øver på å lage konstruksjoner av ulike materialer.
2-3 år
- Barna blir introdusert for og viser interesse for mer strukturerte turer.
- Blir godt kjent med barnehagens uteområde og planter og dyr som befinner seg her.
- Får oppleve å være ute i all slags vær.
- Bli kjent med ulikt konstruksjonsmateriale.
1-2 år
- Bli kjent med uteområdet, planter og dyr som holder seg her.
- Oppleve endringer i årstider, «kjenne på elementene»
Antall, rom og form
Oppdage, utforske og skape strukturer. Forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Utforske og oppdage matematikk i dagligliv, teknologi, natur, kunst og kultur.
5-6 år
- Leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling, får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på. Har en gryende forståelse for grunnleggende matematiske begreper.
- Leker med mønstre på eget initiativ. Kan spille spill uten voksen. Sorterer etter størrelse, form og farge.
- Har romforståelse, og kan orientere seg godt i omgivelsene. Vet hvor ting er, og kan rydde på selvstendig vis.
4-5 år
- Leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling, får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på. Sammenligner: Hvem har lengst hår?
- Leker med mønstre på eget initiativ. Kan spille spill med litt hjelp av voksen.
- Sorterer etter størrelse, form og farge.
- Vet hvor ting er, og kan rydde med enkle henvisninger fra voksen.
- Orienterer seg i rommet, og bruker kroppen og sansene slik at romforståelsen utvikles
3-4 år
- Leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling, får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på.
- Hente tre ting. Vise med fingrene hvor gamle de er.
- Leker med mønstre på eget initiativ. Øver på å spille spill med voksen.
- Ordner gjenstander i rekke etter størrelse.
- Vet hvor ting er, og kan rydde med henvisninger fra voksen.
- Orienterer seg i rommet, og bruker kroppen og sansene slik at romforståelsen utvikles: på oppfordring, gå til et bestemt sted i rommet.
2-3 år
- Øver på å spille spill med voksen. Puslespill.
- Begynnende mønster: store Hamaperler.
- Vet hvor ting er, og kan hjelpe til med å rydde med henvisninger fra voksen.
- Orienterer seg i rommet, og bruker kroppen og sansene slik at romforståelsen utvikles.
- Hente to ting.
1-2 år
- Skille mellom en og mange
- Bli introdusert for at alle ting har sin plass i barnehagen.
- Bli kjent med barnehagens dagsrytme. Orientere seg ute og inne.
- Bli kjent med materiell som puttebokser, klosser, duplo.
- Bruke sansene og kroppen slik at romforståelsen utvikles.
Etikk, religion og filosofi
Barna har interesse for andre menneskers levesett. Barnehagen legger til rette for kritisk tenkning og dømmekraft.
5-6 år
- Samtale om og undring over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål. Kan lytte til andre, reflektere og finne svar.
- Kjenner til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv. Interesse og respekt for hverandre, og har en forståelse for at det er mange måter å forstå ting på. Vi er forskjellige, og det er bra!
- Kjenner til ulike høytider for de religionene som er representert i barnehagen.
4-5 år
- Samtale om og undring over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål. Øve på å lytte til andre og finne svar.
- Få kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv. Høflighet, vise hensyn til fellesskapet.
- Interesse og respekt for hverandre. Vi er forskjellige, og det er bra!
- Kjenner til ulike høytider for de religionene som er representert i barnehagen.
3-4 år
- Øve på lytte til andre.
- Få kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv. Høflighet, vise hensyn til fellesskapet: Hei, ha det, takk for maten
- Bli introdusert for ulike høytider for de religionene som er representert i barnehagen
2-3 år
- Øve på å lytte til andre.
- Få kjennskap til grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv. Høflighet, vise hensyn til fellesskapet: Hei, ha det, takk for maten.
- Bli introdusert for ulike høytider for de religionene som er representert i barnehagen.
- Begynnende konfliktløsning: ditt og mitt.
1-2 år
- Øve på å si hei, ha det, takk for maten.
- Begynnende konfliktløsning: ditt og mitt.
Nærmiljø og samfunn
Deltakelse i et demokratisk samfunn. Bli kjent med nærmiljø, samfunnet og verden.
5-6 år
- Barna kan bidra til forslag til aktiviteter og forhandle seg fram til enighet. Erfare at alle får utfordringer og like muligheter til deltakelse.
- Bli kjent med lokalhistorie og lokale tradisjoner.
- Blir kjent med ulike levesett, tradisjoner og familieformer.
- Bli kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet.
4-5 år
- Barna kan bidra til forslag til aktiviteter. Erfare at alle får utfordringer og like muligheter til deltakelse.
- Bli kjent med trafikk og trafikkregler.
- Blir kjent med ulike levesett, tradisjoner og familieformer.
- Bli kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet.
3-4 år
- Barna er nysgjerrige og aktivt deltakende på tur.
- Bli kjent med trafikk: krysse veien, lytte/se etter biler.
- Blir kjent med ulike levesett, tradisjoner og familieformer.
2-3 år
- Barna er nysgjerrige og aktivt deltakende på tur, og blir kjent med et tursted.
- Delta aktivt i barnehagens rutiner. Komme med forslag til sang i samling.
- Bli kjent med trafikk: krysse veien, lytte/se etter biler
- Blir kjent med ulike levesett, tradisjoner og familieformer.
1-2 år
- Delta i dagens rutiner.
- Alle ting har sin plass – bidra til fellesskapet med å rydde sammen med en voksen.
- Kjenne barnehagens lekeområder inne og ute.