Årsplan 25-26

Trollstubben barnehage er en privat barnehage med plass til 42 barn i alderen 0 – 6 år. Vi er flott plassert «midt i smørøyet» av sørlandsnaturen, på Vatnebu nær Kilsund. Dette vet vi å benytte oss av, og er mye ute på turer i nærområdet. Skogen er rett utenfor døra vår, og det er ikke langt til turstedet vårt med gapahuk! Vi er også mye ute på vårt eget uteområde. Det er stort og godt, med flotte muligheter for lek og læring!

Lov om barnehager/Rammeplan for barnehager

Barnehagens innhold er styrt av Barnehageloven og Rammeplan for barnehager. Arendal kommune har også lokale retningslinjer som skal sikre kvaliteten i arbeidet i alle barnehager i Arendal, gå gjerne inn her og ta en titt https://www.arendal.kommune.no/tjenester/barnehage/planer-og-strategier/

Barnehagens verdigrunnlag

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse, samt å sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse.

 Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer, og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner. Barna skal møtes med empati og få mulighet til å videreutvikle egen empati og evne til tilgivelse. (Rammeplan for barnehager)

Arendal kommune har fokus på tidlig innsats, og arbeider for at alle barn og unge skal få den støtten de trenger for å ha det bra hjemme, i barnehagen, på skolen og i fritiden. Barnas behov skal stå i sentrum, en visjon som er forankret politisk. Dette følges også opp i Trollstubben barnehage.

Demokrati

Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta.

I Trollstubben skal alle barn kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter. De skal møte voksne som gir barna tid, ro og øvelse i å ytre sin mening.

 Barnehagen

I Trollstubben tar vi barndommens egenverdi på alvor! Hos oss skal barna få oppleve:

-        Glede

-        Fysisk utfoldelse

-        Å medvirke til egen hverdag

-        Variert lekemateriell

-        God tid til lek, og støtte i lek når barnet trenger det

-        Trygghet

-        Mestring

-        Tillit

-        Vennskap

-        Humor

-        Anerkjennelse

 

 Vi har ansatte som er en del av en lærende organisasjon! Barn og foreldre skal mæte personale som er:

-        Faglig oppdaterte

-        Inspirerte

-        Engasjerte og sensitive i sin tilnærming til hvert enkelt barn

 

 Barnehagen har sammen med foreldre et felles ansvar for barnas trivsel og utvikling! Dette oppnår vi gjennom god kommunikasjon:

-        Vi bruker Kidplan aktivt

-        Deltakelse på foreldremøter

-        God kommunikasjon i garderoben, spontane samtaler ved henting og levering

-        Lav terskel for både personale og foreldre for å ta en telefon!

 

Samarbeidspartnere

I Trollstubben tar vi barn, unge og foreldre på alvor, og vi legger til rette for gode relasjoner og godt samarbeid på alle nivå. Vi er bevisste på at hver enkelt av oss som jobber her kan være den ene som gjør den store forskjellen for et barn som har det vanskelig. Vi skal våge å se, tørre og spørre, og sammen finne ut hva som skal til for at barnet skal få det bra i barnehagen og hjemme.

Barnehagen samarbeider med kommunale og fylkeskommunale etater som barnevern, logoped, helsestasjon, fysioterapeut og spesialpedagog. Dette arbeidet styres gjennom BTI-modellen i Arendal kommune.

Målet for BTI-arbeidet er 

  • Tidlig innsats
  • Samordning av tjenestene slik at oppfølgingen blir helhetlig, koordinert og uten avbrudd. 
  • Godt samarbeid med barn, unge og familier som trenger hjelp fra kommunen. 

Vi har også et tett samarbeid med Flosta skole i forbindelse med overgang mellom barnehage og skole, Flosta bo- og omsorgssenter og andre lokale interessegrupper.

https://www.arendal.kommune.no/bti/ 

 

Overganger

Når barnet begynner i barnehagen

Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Før barnehagestart får foreldre et tilbud om oppstartssamtale, slik at vi blir litt kjent. Barnehagen har utarbeidet en egen plan for tilvenningsperioden, der vi viser hvordan vi tilpasser rutiner, etablerer relasjoner og hjelper barnet til å knytte seg til personalet og til andre barn i barnehagen.

Overgang mellom barnehage og skole

Barnehagen skal, i samarbeid med foreldre og skolen, legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehagen til skolen og eventuelt skolefritidsordning.

Vi bruker Arendal kommunes rutinebeskrivelse for overgang mellom barnehage og skole/sfo som verktøy for samarbeidet i overgangen.

 Dette gjør vi i løpet av siste året for skolestarterne.

  • Gammelbarnsfest i månedsskiftet september/oktober, der vi får besøk av fjorårets førskolebarn
  • Skolebesøk gjennom vårsemesteret
  • Overgangssamtale med foreldre på våren, der vi bruker skjema i rutinebeskrivelsen som utgangspunkt for samtalen
  • Skolen arrangerer førskoledag i juni

 

Barnehagens plansystem

Barnehagens plansystem består av

  • Årsplan, som generelt sier noe om hvordan vi jobber i Trollstubben.
  • Progresjonsplan - alt opplegg i barnehagen skal tilpasses alder og modning. Vi har derfor laget en progresjonsplan for tiden i Trollstubben barnehage, der vi har tatt utgangspunkt i rammeplanens fagområder. Vi har ut fra dette satt opp en liste over hva vi kan forvente av barna på forskjellige alderstrinn. Dette er styrende for oss når vi lager planer for de enkelte aldersgruppene.
  • Periodeplan, ligger digitalt som tavlepost i Kidplan. Periodeplan utdyper årsplan i forhold til fagområdene, tema og prosjektarbeid.
  • Ukeplan, som ligger digitalt i kalenderen i Kidplan. Her står det mer om hva hver enkelt gruppe har på agendaen for dagen.

 

Vurdering i barnehagen

Kunnskap om barnegruppens og enkeltbarnets trivsel og allsidig utvikling er viktig for å gi alle barn et tilrettelagt tilbud, i tråd med barnehageloven og rammeplanene. Barnets trivsel og allsidige utvikling skal derfor observeres og vurderes fortløpende, med utgangspunkt i barnets individuelle forutsetninger og kunnskap om barnets utvikling og behov. Barnets erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget.

(Rammeplanen 2017:39)

 

Vurderingsarbeidet er en kontinuerlig prosess som foregår på mange forskjellige plan. Vi vurderer daglig ulike problemstillinger, situasjoner, handlinger, både store og små gjøremål, både som enkeltpersoner og i gruppe. Vi vurderer og evaluerer sammen med barna, men også i lederteam, i personalmøter og på planleggingsdager:

 

  •  Barnehagens plansystem og det pedagogiske arbeidet i barnehagen:
  • Foreldresamarbeid
  • Personalsamarbeid
  • Henvisninger/samarbeid med andre etater. Vi arbeider gjennom BTI modellen; som skal sikre bedre tverrfaglig innsats mellom etater.

 

Gjennom systematisk arbeid med vurdering, kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring.

På denne måten bygger det videre pedagogiske arbeidet på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i.

Foreldresamarbeid

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget er den formelle siden av foreldresamarbeidet.

Alle foresatte som har barn i barnehagen, sitter i foreldrerådet. Fra foreldrerådet velges det 2 representanter som sitter i samarbeidsutvalget sammen med to representanter fra de ansatte, og styrer/eier. 

Gjennom disse kanalene kan de foresatte fremme ulike saker de tenker er viktig fra foreldreperspektivet. Hvem som er representanter i foreldreutvalget, ligger på barnehagens hjemmeside.

Barnehagens samarbeid med hjemmet er viktig for å kunne ivareta helheten rundt barns oppvekst. Alle formelle og uformelle møter mellom de foresatte og ansatte er viktige samarbeidsarenaer. Vi er opptatt av å ha en god dialog for at vi best mulig kan legge til rette for hvert enkelt barn i barnehagen! 

Viktige arenaer for foreldresamarbeidet:

  •  De daglige møtene ved levering /henting 
  • PBL Kidplan – barnehagens digitale plattform for kommunikasjon med foreldre
  • Foreldresamtaler årlig, en på høsten og en på våren, og ellers ved behov
  • To foreldremøter årlig, et på høsten og et på våren
  • To til tre møter i samarbeidsutvalget i året

 

I appen Kidplan legger vi daglig ut informasjon om dagen, vi legger ut bilder og planer, og vi sender meldinger med beskjeder som gjelder enkeltbarn.

Både foreldre og ansatte kan registrere ferier, oppmøte og fravær enkelt i appen.

Bilder vil ikke bli lagt ut uten foresattes tillatelse, og vi følger GDPR-lovgivning.

 

 

Barnehagens fokusområder

 

 

 

 

Livsmestring og helse i barnehagen

          

Barnas fysiske og psykiske helse skal fremmes i barnehagen. Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing(Rammeplan for barnehager)

Livsmestring i barnehagen handler om å samle positive erfaringer sammen med andre barn og voksne. Dette gir trivsel og livsglede her og nå, samt bidrar til robusthet og motstandskraft for utfordringer som måtte komme.

Livsmestring i barnehagen består av fire viktige faktorer:

-            Gode relasjoner som er preget av trygghet, gjensidighet, glede og stimulering

-            Positive følelser som bidrar til trivsel og velvære, som glede, interesse og lykke

-            Mestring. Erfare at man ikke nødvendigvis lykkes med en gang, men at man mestrer med øvelse. Personalet skal gi støtte til mestring

-            Negative følelser, gjenkjenne og akseptere negative følelser som sinne og irritasjon bidrar til selvutvikling. (Lekhal / Drugli 2019)

En annen viktig faktor er sosial kompetanse, som er grunnleggende for livsmestring. Byggesteinene her er blant annet empati, holdninger, samarbeidsferdigheter, selvinnsikt, selvkontroll, ansvarlighet, evne til konfliktløsning, lek, glede og humor.

 

Disse punktene vektlegger vi spesielt i vårt arbeid med sosial kompetanse:

-            Spre glede, humor i hverdagen

-            Samarbeide, med voksne og andre barn

-            Vente på tur, dele

-            Si stopp

-            Roe seg ned, snakke om det

-            Vise følelser

-            Diskutere og komme fram til løsning

 

Hvordan dette blir vektlagt i det daglige, vil komme fram i ukeplan/månedsplan i appen Kidplan.

 

 

 

Lek i barnehagen

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for språklig og sosial samhandling. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre. (Rammeplan for barnehager)

   

Leken er barndommens signatur!

Lek er et håndverk, og læring skjer i relasjonene mellom barn i lekens verden. Leken støtter også opp under kreativitet og utvikling av evne til problemløsning, og barnet lærer noe om hvordan verden fungerer.

Gode relasjoner som er preget av trygghet, gjensidighet, glede og stimulering er grunnleggende for utvikling av lek.

Barna leker først og fremst fordi det er morsomt, og fordi leken gir livsglede og energi. Gjennom leken blir barna bedre kjent med seg selv og andre, og vennskap blir knyttet på tvers av alder og kjønn. Lek ute gir barna en følelse av et «frirom» der de mestrer og opplever positive følelser som glede, interesse og lykke. Positive følelser bidrar til trivsel og velvære, noe som gjør barna mer robuste i møte med utfordringer senere.

Gjennom å leke utendørs blir barna også kjent med sitt nærmiljø og får en tilhørighet til steder i naturen.

Omsorg i barnehagen

Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Omsorg er grunnleggende for at barna skal kunne utvikle seg og ta til seg læring. Alle barn skal oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for i barnehagen. Vi tilstreber et miljø der ikke bare voksne gir omsorg, men der vi også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger.

Danning i barnehagen

Barna skal få delta i beslutningsprosesser og utvikling av felles innhold, og gjennom dette oppleve at de kan bidra til å skape en endring.

Gjennom samspill, dialog, lek og utforsking, skal barnehagen bidra til at barna utvikler kritisk tenkning, etisk vurderingsevne, evne til å yte motstand og handlingskompetanse.

 

Læring i barnehagen

Barnehagen skal gi et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Det er barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær som ligger til grunn for all læring i barnehagen.

Gjennom å introdusere forskjellige tema, fenomener, materialer og redskaper ønsker vi å stimulere til læring.

 

Tema- og prosjektarbeid i Trollstubben

 

Tema for året 25-26 er:

Livsmestring gjennom lek

 

Barnehagen skal være et trygt og utfordrende sted der barna kan prøve ut ulike sider

ved samspill, fellesskap og vennskap. Barna skal få støtte i å mestre motgang,

håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser (Rammeplanen for

barnehager).

 

Livsmestring gjennom lek handler om at barna skal få glede og motivasjon til

utvikling av seg selv, og få ny kunnskap til å kunne gjennomføre forskjellig type

aktiviteter. Gjennom leken vil barna blant annet kjenne på: glede, lykke, læring, danning,

utfordringer og opp og nedturer. Dette er da med på å lære barna å bli kjent med seg selv

og andre. Gjennom dette temaet ønsker vi at barna skal få positive opplevelser

gjennom leken samt utvikle lekeferdighetene sine. Positive opplevelser gir barna styrke i møte med fremtidige utfordringer.

 

Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig

samhandling. Barnehagen skal inspirere til, og gi rom for, ulike typer lek både ute og

inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og

engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. (Rammeplanen for

barnehager)

 

    

 

 

Vi jobber med livsmestring gjennom lek på et nivå som er tilpasset barnegruppe og

hvert enkelt individ. Det er også viktig at barna lærer sosial kompetanse gjennom

leken som eks: vente på tur, si stopp, vise hensyn, dele med hverandre og snakke

om det sammen.

 

Leken er ett viktig tema for barnas læring og livsmestring fordi dette er med på å

forme barna, og gi de kunnskap. Gjennom leken får barna relasjoner til hverandre, og

de vil utvikle seg sammen. Vi jobber med dette ved å gi barna rom for lek både ute

og inne. Vi vil også finne aktiviteter som barna kan strekke seg etter for å da kunne

se progresjon hos barna. Barna leker først og fremst fordi det er gøy, og de leker

det de opplever. Da er det viktig at vi som jobber i barnehagen ser barna, støtter de

og er gode forbilder. Som eksempelvis hjelpe barna i gang med lek, bygge videre på felles

opplevelser og støtte leken etter ønsker fra barna.

 

  • Vi har rause voksne som støtter barna i leken og sier ja før nei!
  • Vi gir barna felles historier og erfaringer som de kan bruke videre i lek.
  • Vi legger vekt på uteleken, er til stede der barna er, og hjelper dem videre når leken stopper opp.
  • Vi tar imot barnas innspill, leter sammen med barna for å finne nye leketema, og hjelper dem videre i leken. Gir dem materiellet de trenger for å videreutvikle leken.
  • Lekegrupper, der vi jobber med teknikker i lek

 

Arbeidsmåter

Barnehagens arbeidsmåter skal bidra til å skape engasjement, interesse og motivasjon, og skal gi mulighet for nye opplevelser og erfaringer. Vi veksler mellom spontane og planlagte aktiviteter, og vektlegger leken også i voksenstyrte aktiviteter og læringsprosesser. Barnas initiativ, og det å mestre nye ting, blir også vektlagt. Improvisasjon er viktig! 

Vi arbeider tverrfaglig og enhetlig med temaet vårt, og lar temaet få innvirkning i de fleste aktivitetene vi har gjennom året.

Dere vil finne mer info om temaarbeidet vårt i månedsplaner og dagsrapport i Kidplan gjennom året.

 

   

Barnehagens fysiske miljø

I Trollstubben har vi spesielt søkelys på hvordan vi fysisk legger til rette for barnas lek. Dette er en kontinuerlig prosess som pågår i samarbeid med barna. Vi observerer barnas lek, vurderer og endrer på lekearealene både ute og inne når vi anser dette som nødvendig.

 

Barnehagens 7 fagområder

  • Kommunikasjon, språk og tekst
  • Kropp, bevegelse, mat og helse
  • Kunst, kultur og kreativitet
  • Natur, miljø og teknologi
  • Antall, rom og form
  • Etikk, religion og filosofi
  • Nærmiljø og samfunn

 

Rammeplan for barnehager sier dette om arbeidet med barnehagens fagområder:

Fagområdene gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse.

(…)

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal ta utgangspunkt i barnas engasjementog bidrag slik at arbeidet kan oppleves som en meningsfull og morsom del av barnas hverdag.

(…)

Barna skal utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor alle fagområder gjennom undring, utforsking og skapende aktiviteter.

 

I løpet av de årene barna går i barnehagen skal barna få mestringsopplevelser. Men de skal også oppleve å bli utfordret, med oppgaver som gir dem mulighet til å lære nye ting, og som skaper god selvfølelse. Barna må få ulike utfordringer, og de skal oppleve at de lærer stadig mer. Vi må finne en balanse mellom det å oppleve mestring og det å kunne strekke seg etter nye mål. Vi må ha realistiske forventninger til hva vi kan forvente av barna på forskjellige alderstrinn. Observasjon og evaluering er viktig prosesser i dette arbeidet.

 

Mål for året 25-26:

 

Hovedmål for arbeidet med barnehagens fagområder i Trollstubben for 25-26 vil være:

 

Natur, miljø og teknologi

-            Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. Barna skal få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring.

Kropp, bevegelse, mat og helse

-            Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse.Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosisal samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra sine forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.

Kommunikasjon, språk og tekst

-            Barnehagen skal bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer.

Kunst, kultur og kreativitet

-            Opplevelser med kunst og kultur i barnehagen kan legge grunnlag for tilhørighet, deltakelse og eget skapende arbeid. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk

Antall, rom og form

-            Vi driver lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster,tall, telling og måling. Barna skal oppmuntres til å stille spørsmål, resonnere, argumentere og søke løsninger.

Etikk, religion og filosofi

-            Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barna selv få anledning til å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar.

Nærmiljø og samfunn

-            Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med eget nærmiljø, samfunnet og verden. Barna skal få kjennskap til kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere, og få begynnende kjennskap til meneneskerettighetene.

 

 

I arbeidet med livsmestring gjennom lek vil vi aktivt bruke naturen, både på tur og på våre flotte uteområder. Figurene Kåre Kråke i det pedagogiske arbeidsverktøyet «Naturoppdraget» og Babblarne vil følge barna gjennom året, og sikre en lekende tilnærming i temaarbeidet vårt. Hvordan vi konkret jobber med målsettinger i barnehagen utdypes i periodeplan og progresjonsplan.

 

Dagsrytmen vår

7.00: Barnehagen åpner. Stille og rolig stund, der barna spiser frokostniste eller holder på med aktiviteter/leker.

8.30: Frokost avsluttes. Kommer barna senere enn dette, må de spise frokost før de kommer i barnehagen.

9.00: Frilek/aktiviteter/temaarbeid. Dette kan foregå ute på lekeplassen eller på tur, eller det kan foregå inne.

10.45: Lunsj (varm mat eller brødmåltid)

11.30: Frilek/aktiviteter/temaarbeid. De minste sover i vogna si.

13.30: Knekkebrød/frukt («to-måltid»)

14.00: Frilek/aktiviteter, hvilestund når det trengs

16.30: Barnehagen stenger

I tidsrommet 9.00 – 13.00 foregår det meste av temaarbeid og annet tilrettelagt arbeid. Vi vil gjerne ha beskjed hvis barnet kommer senere enn 9.15, er syk eller har fri, slik at vi kan tilrettelegge dagen best mulig for barn og personale. Dette kan du selv enkelt registrere i Kidplan.

Måltider

Vi viser til Helsedirektoratets retningslinjer for måltider. Ut fra disse retningslinjene er dette det vi legger vekt på i forhold til måltider i barnehagen:

Vi legger til rette for to faste, ernæringsmessig fullverdige måltider hver dag med servert mat. Hvis barna trenger frokost, må de få med seg niste hjemmefra.

Vi setter av god tid til å spise, slik at alle har tid til å få spist seg mett. Vi har tid til «den gode samtalen» rundt bordet.

Vi har maksimum 3 timer mellom hvert måltid. Noen ganger vil enkelte barn få servert mat oftere.

Vi synes det er viktig at de voksne tar aktivt del i måltidet og spiser sammen med barna. De voksne er rollemodeller både når det gjelder å smake på ny mat, og å lage et godt og trivelig spisemiljø.

Hygiene er viktig! Håndvask er en innarbeidet rutine hos oss, også i forbindelse med måltid.

Dette vektlegger vi i tilberedning av mat:

Maten varieres over tid og gir varierte smaksopplevelser.

Måltidene settes sammen av mat fra følgende tre grupper: 
Gruppe 1: Grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta etc. 
Gruppe 2: Grønnsaker og frukt/bær 
Gruppe 3: Fisk, kjøtt, ost og egg

Vann eller melk tilbys som drikke til måltidene. Vann er tørstedrikk mellom måltidene.

Tradisjoner

Vi er stolte av tradisjonene våre! Barna kjenner dem og husker fra år til år hvordan vi feirer tradisjonene våre, og vi ser på dette som en viktig del av barnehagelivet!

  • Foreldrekaffe/lyktefest/høstfest
  • Gammelbarnsfest
  • Karneval
  • Bursdager
  • Påskefrokost
  • Sommerfest
  • Overnatting
  • Juletradisjoner

 

Dette kan dere lese mer om i uke/månedsplanene, med praktiske opplysninger og viktige datoer i barnehagelivet. Denne finner dere i Kidplan.

 

 

Plandager

Barnehagen har fem planleggingsdager i året. Barnehagen er stengt når vi har planleggingsdag.

Ferie

Barnehagen er stengt fire uker om sommeren, i uke 28, 29, 30 og 31. Vi holder åpent i skolens ferier (høst, jul, vinter, mandag og tirsdag før påske), men vi sender ut forespørsel til foreldre om hvilke barn som kommer i barnehagen disse dagene.

I forbindelse med helligdager har barnehagen stengt julaften og nyttårsaften. Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl 12.00.

   

MAGISKE ØYEBLIKK I TROLLSTUBBEN

 

 

Felles erfaringer gir oss ideer og innhold til lek!

                        

Vi samler felles erfaringer –                                                   Vi samler felles erfaringer -

Utforsking av turplassen vår inspirerer til lek                         Lek på lekeplassen vår