Lov om barnehager/Rammeplan for barnehager
Barnehagens innhold er styrt av Barnehageloven og Rammeplan for barnehager. Arendal kommune har også lokale retningslinjer som skal sikre kvaliteten i arbeidet i alle barnehager i Arendal, gå gjerne inn her og ta en titt https://www.arendal.kommune.no/tjenester/barnehage/planer-og-strategier/
Barnehagens verdigrunnlag
Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse.
Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer, og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner. Barna skal møtes med empati og få mulighet til å videreutvikle egen empati og evne til tilgivelse. (rammeplan for barnehager)
Arendal kommune har fokus på tidlig innsats, og arbeider for at alle barn og unge skal få den støtten de trenger for å ha det bra hjemme, i barnehagen, på skolen og i fritiden. Barnas behov skal stå i sentrum, en visjon som er forankret politisk. Dette følges også opp i Trollstubben barnehage.
Demokrati
Barnehagen skal fremme demokrati og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta.
I Trollstubben skal alle barn kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter. De skal møte voksne som gir barna tid, ro og øvelse i å ytre sin mening.
Barnehagen
I Trollstubben tar vi barndommens egenverdi på alvor! Hos oss skal barna få oppleve:
- Glede
- Fysisk utfoldelse
- Å medvirke til egen hverdag
- Variert lekemateriell
- God tid til lek, og støtte i lek når barnet trenger det
- Trygghet
- Mestring
- Tillit
- Vennskap
- Humor
- Anerkjennelse
Vi har ansatte som er en del av en lærende organisasjon! Barn og foreldre skal mæte personale som er:
- Faglig oppdaterte
- Inspirerte og
- Engasjerte og sensitive i sin tilnærming til hvert enkelt barn
Barnehagen har sammen med foreldre et felles ansvar for barnas trivsel og utvikling! Dette oppnår vi gjennom god kommunikasjon:
- Vi bruker Kidplan aktivt
- Deltakelse på foreldremøter
- God kommunikasjon i garderoben, spontane samtaler ved henting og levering
- Lav terskel for både personale og foreldre for å ta en telefon!
Samarbeidspartnere
I Trollstubben tar vi barn, unge og foreldre på alvor og legger til rette for gode relasjoner og godt samarbeid på alle nivå. Vi er bevisste på at hver enkelt av oss som jobber her kan være den ene som gjør den store forskjellen for et barn som har det vanskelig. Vi skal våge å se, tørre og spørre, og sammen finne ut hva som skal til for at barnet skal få det bra i barnehagen og hjemme.
Barnehagen samarbeider med kommunale og fylkeskommunale etater som barnevern, logoped, helsestasjon, fysioterapeut og spesialpedagog. Dette arbeidet styres gjennom BTImodellen i Arendal kommune.
Målet for BTI-arbeidet er
- Tidlig innsats
- Samordning av tjenestene slik at oppfølgingen blir helhetlig, koordinert og uten avbrudd.
- Godt samarbeid med barn, unge og familier som trenger hjelp fra kommunen.
Vi har også et tett samarbeid med Flosta skole i forbindelse med overgang mellom barnehage og skole, Flosta bo- og omsorgssenter og andre lokale interessegrupper.
https://www.arendal.kommune.no/bti/
Overganger
Når barnet begynner i barnehagen
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Før barnehagestart får foreldre et tilbud om oppstartssamtale, slik at vi blir litt kjent. Barnehagen har utarbeidet en egen plan for tilvenningsperioden, der vi viser hvordan vi tilpasser rutiner, etablerer relasjoner og hjelper barnet til å knytte seg til personalet og til andre barn i barnehagen.
Overgang mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehagen til skolen og eventuelt skolefritidsordning.
Vi bruker Arendal kommunes rutinebeskrivelse for overgang mellom barnehage og skole/sfo som verktøy for samarbeidet i overgangen.
Dette gjør vi i løpet av siste året for skolestarterne.
- Gammelbarnsfest i månedsskiftet september/oktober, der vi får besøk av fjorårets førskolebarn.
- Skolebesøk gjennom vårsemesteret
- Overgangssamtale med foreldre på våren, der vi bruker skjema i rutinebeskrivelsen som utgangspunkt for samtalen.
- Skolen arrangerer førskoledag i juni
Barnehagens plansystem
Barnehagens plansystem består av
- Årsplan, som generelt sier noe om hvordan vi jobber i Trollstubben.
- Progresjonsplan,
Alt opplegg i barnehagen skal tilpasses alder og modning. Vi har derfor laget en progresjonsplan for tiden i Trollstubben barnehage, der vi har tatt utgangspunkt i rammeplanens fagområder. Vi har ut fra dette satt opp en liste over hva vi kan forvente av barna på forskjellige alderstrinn. Dette er styrende for oss når vi lager planer for de enkelte aldersgruppene.
- Periodeplan, ligger digitalt som tavlepost i Kidplan. Periodeplan utdyper årsplan i forhold til fagområdene, tema og prosjektarbeid.
- Ukeplan, som ligger digitalt i kalenderen i Kidplan. Her står det mer om hva hver enkelt gruppe har på agendaen for dagen.
Vurdering i barnehagen
Kunnskap om barnegruppens og enkeltbarnets trivsel og allsidig utvikling er viktig for å gi alle barn et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanene. Barnets trivsel og allsidige utvikling skal derfor observeres og vurderes fortløpende, med utgangspunkt i barnets individuelle forutsetninger og kunnskap om barnets utvikling og behov. Barnets erfaringer og synspunkter skal inngå i vurderingsgrunnlaget.
Rammeplanen 2017:39
Vurderingsarbeidet er en kontinuerlig prosess som foregår på mange forskjellige plan. Vi vurderer daglig ulike problemstillinger, situasjoner, handlinger, både store og små gjøremål, både som enkeltpersoner og i gruppe. Vi vurderer og evaluerer sammen med barna, men også i lederteam, i personalmøter og på planleggingsdager:
- Barnehagens plansystem og det pedagogiske arbeidet i barnehagen:
- Foreldresamarbeid
- Personalsamarbeid
- Henvisninger/samarbeid med andre etater. Vi arbeider gjennom BTI modellen; som skal sikre bedre tverrfaglig innsats mellom etater.
Gjennom systematisk arbeid med vurdering, kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring.
På denne måten bygger det videre pedagogiske arbeidet på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i.
Foreldresamarbeid
Foreldrerådet og samarbeidsutvalget er den formelle siden av foreldresamarbeidet.
Alle foresatte som har barn i barnehagen, sitter i foreldrerådet. Fra foreldrerådet velges det 2 representanter som sitter i samarbeidsutvalget sammen med to representanter fra de ansatte, og styrer/eier.
Gjennom disse kanalene kan de foresatte fremme ulike saker de tenker er viktig fra foreldreperspektivet. Hvem som er representanter i foreldreutvalget, ligger på barnehagens hjemmeside.
Barnehagens samarbeid med hjemmet er viktig for å kunne ivareta helheten rundt barns oppvekst. Alle formelle og uformelle møter mellom de foresatte og ansatte er viktige samarbeidsarenaer. Vi er opptatt av å ha en god dialog for at vi best mulig kan legge til rette for hvert enkelt barn i barnehagen!
Viktige arenaer for foreldresamarbeidet:
- De daglige møtene ved levering /henting.
- PBL Kidplan – barnehagens digitale plattform for kommunikasjon med foreldre
- Foreldresamtaler årlig, en på høsten og en på våren, og ellers ved behov.
- To foreldremøter årlig, et på høsten og et på våren.
- To til tre møter i samarbeidsutvalget i året.
I appen Kidplan legger vi daglig ut informasjon om dagen, vi legger ut bilder og planer, og vi sender meldinger med beskjeder som gjelder enkeltbarn.
Både foreldre og ansatte kan registrere ferier, oppmøte og fravær enkelt i appen.
Bilder vil ikke bli lagt ut uten foresattes tillatelse, og vi følger GDPR-lovgivning.
Barnehagens fokusområder
Lek
Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for språklig og sosial samhandling. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre. (Rammeplan for barnehager)
Leken er barndommens signatur!
Det er forsket mye på lek, og vi vet i dag at leken er viktig for mange sider ved barnets utvikling. Dette gjelder både språklig, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk utvikling. Leken støtter også opp under kreativitet og utvikling av evne til problemløsning, og barnet lærer noe om hvordan verden fungerer.
Barna leker først og fremst fordi det er morsomt, og fordi leken gir livsglede og energi. Gjennom leken blir barna bedre kjent med seg selv og andre, og vennskap blir knyttet på tvers av alder og kjønn. Det at barnet leker, er et tegn på fysisk og mental sunnhet!
Lek er et håndverk, og læring skjer i relasjonene mellom barn i lekens verden.
Alt dette gjør derfor at vi dette året har et ekstra søkelys på lek.
Omsorg i barnehagen
Omsorg er en forutsetning for barns trygghet og trivsel, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Omsorg er grunnleggende for at barna skal kunne utvikle seg og ta til seg læring. Alle barn skal oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for i barnehagen.
Vi tilstreber et miljø der ikke bare voksne gir omsorg, men der vi også verdsetter barnas egne omsorgshandlinger.
Danning og livsmestring i barnehagen
Barna skal få delta i beslutningsprosesser og utvikling av felles innhold, og gjennom dette oppleve at de kan bidra til å skape en endring.
Gjennom samspill, dialog, lek og utforsking, skal barnehagen bidra til at barna utvikler kritisk tenkning, etisk vurderingsevne, evne til å yte motstand og handlingskompetanse.
Læring i barnehagen
Barnehagen skal gi et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Det er barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær som ligger til grunn for all læring i barnehagen.
Gjennom å introdusere forskjellige tema, fenomener, materialer og redskaper ønsker vi å stimulere til læring.
IKT i barnehagen
Vi lever i en digital verden, og mye spennende kan skje gjennom bruk av digitale verktøy! En viktig oppgave for barnehagen er å bidra til at barna utvikler digital dømmekraft og begynnende etisk forståelse knyttet til sosiale medier. Digitale verktøy skal ikke dominere i barnehagehverdagen, men skal bidra i det pedagogiske arbeidet for å støtte opp om allsidige læringsprosesser, lek og kreativitet. Personalet skal støtte barna i arbeid med informasjonssøk og læring, og med å leke, utforske og skape noe selv med digitale verktøy. (rammeplan for barnehager, s 44)
Vennskap og fellesskap
Utvikling av sosial kompetanse er grunnleggende for alt vi gjør med barna i barnehagen. Det er stor forskjell på hvor godt mennesker mestrer samhandling, og det har derfor vokst fram en forståelse av at sosial kompetanse må læres på lik linje med andre ferdigheter.
Byggesteinene i arbeidet med sosial kompetanse er blant annet empati, holdninger, samarbeidsferdigheter, selvinnsikt, selvkontroll, ansvarlighet, evne til konfliktløsning, lek, glede og humor.
Disse punktene vektlegger vi spesielt i vårt arbeid med sosial kompetanse:
- Spre glede, humor i hverdagen
- Samarbeide, med voksne og andre barn
- Vente på tur, dele
- Si stopp
- Roe seg ned, snakke om det
- Vise følelser
- Diskutere og komme fram til løsning
Hvordan dette blir vektlagt i det daglige, vil komme fram i ukeplan/månedsplan i appen Kidplan.
Tema- og prosjektarbeid i Trollstubben
Tema for året 23-24 er:
Lindgren og leken
Astrid Lindgrens fantastiske bøker har vært og er til stor inspirasjon for både voksne og barn! Mange mener hemmeligheten bak Lindgrens suksess er hennes evne til å være universell og at hun aldri har vært redd for å ta barn på alvor. Selv sa forfatteren dette:
«Alt stort som skjedde i verden, skjedde først i et eller annet menneske sin fantasi.» Så hvordan kan vi i barnehagen la oss inspirere til å la barna bruke sin fantasi både i lek og kreative aktiviteter, både inne og ute?
- Barnehagens fysiske miljø
Vi har spesielt søkelys på hvordan vi fysisk legger til rette for barnas lek, og endrer på lekearealene både ute og inne når vi anser dette som nødvendig. Dette er en kontinuerlig prosess som pågår i samarbeid med barna.
Dette året har vi gjort en stor endring i vårt fysiske miljø inne. Vi har ommøblert og laget mellomstua om til Fantasirommet! I fantasirommet finner barna alt de trenger til sine kreative uttrykk, lett synlig og godt tilgjengelig. Her skal gode ideer oppstå, og barna skal sammen med voksne få bearbeide opplevelser og inntrykk gjennom kreative aktiviteter.
- Vi har rause voksne som støtter barna i leken og sier ja før nei!
- Vi gir barna felles historier og erfaringer som de kan bruke videre i lek.
- Vi legger vekt på uteleken, er til stede der barna er og hjelper dem videre når leken stopper opp.
- Vi tar imot barnas innspill, leter sammen med barna for å finne nye leketema, og hjelpe dem videre i leken. Gir dem materiellet de trenger for å videreutvikle leken
- Lekegrupper der vi jobber med teknikker i lek
- Bli introdusert for/møte på forskjellige typer av lek i barnehagen:
Rollelek
Fysisk/motorisk lek
Regellek
Sanglek
Konstruksjonslek
Rammeplan for barnehager sier noe om fagområdene vi skal jobbe med i barnehagens pedagogiske arbeid:
- Kommunikasjon, språk og tekst
- Kropp, bevegelse, mat og helse
- Kunst, kultur og kreativitet
- Natur, miljø og teknologi
- Antall, rom og form
- Etikk, religion og filosofi
- Nærmiljø og samfunn
I løpet av de årene barna går i barnehagen skal barna få mestringopplevelser. Men de skal også oppleve å bli utfordret, med oppgaver som gir dem mulighet til å lære nye ting og skaper god selvfølelse. Barna må få ulike utfordringer, og de skal oppleve at de lærer stadig mer. Vi må finne en balanse mellom det å oppleve mestring og det å kunne strekke seg etter nye mål. Vi må ha realistiske forventninger til hva vi kan forvente av barna på forskjellige alderstrinn. Observasjon og evaluering er viktig prosesser i dette arbeidet.
Progresjonsplanen viser hvordan vi forventer at barnas progresjon vil være i arbeidet med fagområdene.
Arbeidsmåter
Barnehagens arbeidsmåter skal bidra til å skape engasjement, interesse og motivasjon, og skal gi mulighet for nye opplevelser og erfaringer. Vi er åpne for improvisasjon!
Vi veksler mellom spontane og planlagte aktiviteter, og vektlegger kreativitet og lek. Barnas initiativ og det å mestre nye ting blir også vektlagt.
Vi arbeider tverrfaglig og enhetlig med temaet vårt, og lar temaet få innvirkning i de fleste aktivitetene vi har gjennom året.
Dere vil finne mer info om temaarbeidet vårt i månedsplaner og dagsrapport i kidplan gjennom året!
Dagsrytmen vår
7.00: Barnehagen åpner. Stille og rolig stund, der barna spiser frokostniste eller holder på med aktiviteter/leker.
8.30: Frokost avsluttes. Kommer barna senere enn dette, må de spise frokost før de kommer i barnehagen.
9.00: Frilek/aktiviteter/temaarbeid. Dette kan foregå ute på lekeplassen eller på tur, eller det kan foregå inne.
10.45: Lunsj (varm mat eller brødmåltid)
11.30: Frilek/aktiviteter/temaarbeid. De minste sover i vogna si.
13.30: Knekkebrød/frukt («to-måltid»)
14.00: Frilek/aktiviteter, hvilestund når det trengs
16.30: Barnehagen stenger
I tidsrommet 9.00 – 13.00 foregår det meste av temaarbeid og annet tilrettelagt arbeid. Vi vil gjerne ha beskjed hvis barnet kommer senere enn 9.15, er syk eller har fri, slik at vi kan tilrettelegge dagen best mulig for barn og personale. Dette kan du selv enkelt registrere i Kidplan.
Måltider
Vi viser til helsedirektoratets retningslinjer for måltider. Ut fra disse retningslinjene er dette det vi legger vekt på i forhold til måltider i barnehagen:
Vi legger til rette for to faste, ernæringsmessig fullverdige måltider hver dag med servert mat. Hvis barna trenger frokost, må de få med seg niste hjemmefra.
Vi setter av god tid til å spise, slik at alle både har tid til å få spist seg mett. Vi har tid til «den gode samtalen» rundt bordet.
Vi har maksimum 3 timer mellom hvert måltid. Noen ganger vil enkelte barn få servert mat oftere.
Vi synes det er viktig at de voksne tar aktivt del i måltidet og spiser sammen med barna. De voksne er rollemodeller både når det gjelder å smake på ny mat, og å lage et godt og trivelig spisemiljø.
Hygiene er viktig! Håndvask er en innarbeidet rutine hos oss, også i forbindelse med måltid.
Dette vektlegger vi i tilberedning av mat:
Maten varieres over tid og gir varierte smaksopplevelser
Måltidene settes sammen av mat fra følgende tre grupper:
Gruppe 1: Grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta etc.
Gruppe 2: Grønnsaker og frukt/bær
Gruppe 3: Fisk, kjøtt, ost og egg
Vann eller melk tilbys som drikke til måltidene. Vann er tørstedrikk mellom måltidene.
Tradisjoner
Vi er stolte av tradisjonene våre! Barna kjenner dem og husker fra år til år hvordan vi feirer tradisjonene våre, og vi ser på dette som en viktig del av barnehagelivet!
- Foreldrekaffe/lyktefest/høstfest
- Gammelbarnsfest
- Karneval
- Bursdager
- Påskefrokost
- Sommerfest
- Overnatting
- Juletradisjoner
Dette kan dere lese mer om i uke/månedsplanene, med praktiske opplysninger og viktige datoer i barnehagelivet. Denne finner dere i kidplan.
Plandager
Barnehagen har fem planleggingsdager i året. Barnehagen er stengt når vi har planleggingsdag.
Ferie
Barnehagen er stengt fire uker om sommeren, i uke 28, 29, 30 og 31. Vi holder åpent i skolens ferier (høst, jul, vinter, mandag og tirsdag før påske), men vi sender ut forespørsel til foreldre om hvilke barn som kommer i barnehagen disse dagene.
I forbindelse med helligdager har barnehagen stengt julaften og nyttårsaften. Onsdag før skjærtorsdag stenger barnehagen kl 12.00.
MAGISKE ØYEBLIKK I TROLLSTUBBEN
Felles erfaringer gir oss ideer og innhold til lek!
Vi samler felles erfaringer – Vi samler felles erfaringer
ro og tid til samtale inspirerer til ny lek Lek i naturen rundt oss
Vi samler felles erfaringer -
Vi leser sammen