Fokusområde – lek
Som nevnt i årsplanen vår: Barna leker først og fremst fordi det er morsomt, og fordi leken gir livsglede og energi. Gjennom leken blir barna bedre kjent med seg selv og andre, og vennskap blir knyttet på tvers av alder og kjønn. Det at barnet leker, er et tegn på fysisk og mental sunnhet!
Det er forsket mye på lek, og vi vet i dag at leken er viktig for mange sider ved barnets utvikling. Dette gjelder både språklig, sosial, emosjonell, kognitiv, moralsk og motorisk utvikling. Leken støtter også opp under kreativitet og utvikling av evne til problemløsning, og barnet lærer noe om hvordan verden fungerer.
Tradisjoner og temaarbeid
Vi har mye vi jobber med i løpet av vinteren og våren!
Barnehagens tradisjoner og årstidene er godt fundert i årshjulet vårt, og dette halvåret er det dette som gjelder: Vinter og snø, og Samenes dag, karnevalet, påske, 17.mai og til slutt forberedelse til sommerfest.
Årets temaarbeid har vi kalt «Lindgren og leken», og hovedperson for dette halvåret blir Pippi Langstrømpe! Pippi står for mange kvaliteter som vi ønsker å dyrke her i Trollstubben: Glede, humor, vennskap, skille mellom rett og galt. Vi kommer innom forskjellige familiemønstre, det å være gode mot hverandre: «Den som er veldig sterk må også være veldig snill», sier Pippi til tyvene som prøver å stjele gullpengene hennes.
Mål ut fra rammeplanen
LEK
- Bidra til felles erfaringer som gir grunnlag for lek og legge til rette for utvikling av leketemaer: Vi fordyper oss i Lindgrens fantastiske univers!
- Fremme et inkluderende miljø der alle kan delta i lek og erfare glede i lek.
- Veilede barna hvis leken medfører uheldige samspillsmønstre.
- Observere, analysere, støtte, delta i og berike leken på barnas premisser. Hjelpe med å videreføre leken når det stopper opp litt: Tilføre en lyd, en konkret gjenstand eller et spenningsmoment.
- Ta initiativ til lek og aktivt bidra til at alle kommer inn i lek.
Natur, miljø, teknologi
- Vi opplever, utforsker og eksperimenterer med naturfenomener og fysiske lover
- Få gode opplevelser med uteliv året rundt
- Lage konstruksjoner av ulike materialer og utforske muligheter som ligger i redskap og teknologi
Kommunikasjon, språk og tekst
- Barna skal oppleve ulike formidlingsmåter av tekster og fortellinger som kilde til estetiske opplevelser, kunnskap, refleksjon og møter med språk og kultur.
- Barna skal inkluderes i språkstimulerende aktiviteter.
- Barna skal inviteres til ulike typer samtale der barna får anledning til å fortellem undre seg, reflektere og stille spørsmål.
- Barna skal oppmuntres til å fabulere og leke med språk, lyd, rim og rytme.
Kropp, bevegelse, mat og helse
- Barna opplever trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rundt.
- Videreutvikler fysiske og motoriske ferdigheter, kroppsbeherskelse, koordinasjon og ffysiske egenskaper
- Opplever å vurdere og mestre risikofylt lek gjennom kroppslige utfordringer
- Sette grenser for egen kropp og respektere andres grenser
Kunst, kultur og kreativitet
- Barna har tilgang til ting, rom og materialer som støtter opp om deres lekende og estetiske uttrykksformer
- Bruker ulike teknikker, materialer, verktøy og teknologi til å uttrykke seg estetisk
- Tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
- Barna blir motivert til å uttrykke seg gjennom musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet, og de får mulighet til å utvikle varierte uttrykksformer
Antall, rom og form
- Oppdage og undre seg over matematiske sammenhenger
- Utvikle forståelse for grunnleggende matematiske begreper
- Leker og eksperimenterer med tall, mengde og telling og får erfaring med ulike måter å uttrykke dette på
- Oppleve støtte og stimulering av barnas evne og utholdenhet i problemløsning
Etikk, religion og filosofi
- Utvikle interesse og respekt for hverandre og forstår verdien av likheter og ulikheter i et fellesskap.
- Får kjennskap til, forstår og reflekterer over grunnleggende normer og verdier
- Får en forståelse for at det finnes mange ulike måter å forstå ting på og leve sammen på
Nærmiljø og samfunn
- Bli kjent med ulike tradisjoner, levesett og familieformer
- Erfare at alle får utfordringer og like muligheter til deltakelse
- Oppmuntres til å medvirke i egen hverdag og utvikle tillit til egen deltakelse i samfunnet
Tiltak
Vinter og snø:
Vi nyter den kalde vinteren, med aking, fryse is ute, lage snølykter og snøhytter. Klarer vi å lage Lille Gubben, Pippis hest i snø?
Vi jobber fram mot Samenes dag. Snakker om det samiske flagget og fargene, vi forteller samiske eventyr og bruker konkreter som barna kan leke med, vi maler nordlysbilder.
Vi leser disse Pippihistoriene:
- Pippi flytter inn
- Pippi og den første snøen
- Pippi går i butikker
- Pippi finner en spunk
Fortellingene styrer aktivitetene våre: Vi lager ting, vi beveger oss, vi går på tur, vi samtaler og utforsker!
Blant mye annet vi skal gjøre, har vi planlagt dette:
- Lage fellesbilde av Lille Gubben
- Vi lager verdens største snøball – klarer vi å løfte den?
- Gå på tinglete-jakt i våren